10 علامت هشدار دهنده در پمپ های اسلاری

علامت هشدار شماره 1: لرزش Vibration

به طور کل لرزش در برخی از تجهیزات فرآیند مورد انتظار است. مانند الک، اما سطوح بالای لرزش نشانه نا کارآمدی است. به ویژه هنگامی که در پمپ ها ظاهر می شود.
بررسی لرزش ها و تغییرات الگویی آن طی زمان یکی از بهترین راه های ردیابی وضعیت تجهیزات فرآیند است.
لرزش می تواند نتیجه طیف گسترده ای از عوامل باشد از جمله: یاطاقان های فرسوده، آشفتگی در جریان اسلاری و فونداسیون ضعیف، نصب ضعیف، لقی بیرینگ ها و سیستم تسمه و پولی غیر متمرکز.
سنسور های مدرن می توانند آثار خاص را در الگوی لرزش تجهیزات مشخص کند، و اطلاعاتی را فراهم می­کند تا وجود هر گونه عیب و مشکل در تجهیز قابل تشخیص باشد. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا اقدامات اصلاحی را در زمان مناسب انجام دهید.
برنامه نظارتی موثر شامل بررسی اطلاعات ضبط شده لرزش ها و وارد کردن منظم یا مداوم آنها به سیستم بر روی اجزای مختلف تجهیرات. برای مثال، معمولاً برای ثبت اطلاعات لرزش بیرنگ های دوسر محفظه یاطاقان در پمپ های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد با توجه به تفاوت این الگو های ثبت شده می توان منبع بلقوه اشکالات را شناسایی کرد.


Vibration


علامت هشدار شماره 2: نشتی بیش از حد Excessive Leakage

در هنگام بازدید از هر معدن، وجود مقدار کمی اسلاری نشت شده از تجهیزات فرآوری تر مانند پمپ های اسلاری غیر طبیعی نیست. بسته به نوع سیستم آب بندی گلند، میزان کمی از مایعات تمیز نشت شده می تواند نشانه­ای از یک عملکرد صحیح باشد.
با این حال افزایش قابل توجه نشتی پمپ میتواند نشانه ای از یک مشکل احتمالی در آب بندی گلند باشد، که نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات مربوطه است، و یا می تواند به دلیل سایش و خوردگی قطعات در قسمت هیدرولیکی پمپ باشد که نیاز به جایگزینی قطعات دارد.
لاینر درونی پمپ های اسلاری و تجهیزات جابه جا کننده اسلاری به گونه ای طراحی شده­اند تا در حین فراهم کردن جریان های کم تلاطم و عبور موثر جریان از درون پمپ، محصولات را حفظ کند؛ در نتیجه سایش بیش از حد منجر به ناکارآمدی و کاهش توان عملیاتی می­شود.
ادامه استفاده از لاینر های فرسوده شده کیسینگ بیرونی را در معرض اسلاری ساینده قرار خواهد داد، که منجر به آسیب های غیر قابل جبران و پر هرینه میشود. در نتیجه به صرفه نخواهد بود برای جلوگیری از هزینه تعویض یک مجموعه جدید از لاینر ها تعلل به خرج داد زیرا به دنبال آن پس از مدتی نیاز به تعویض کل پمپ خواهید داشت.
نشتی از سایر قسمت های پمپ نشانه روشنی از نیاز به تعویض لاینر ها ست. چنانچه متوجه نشت زیاد در تجهیزات شدید بلافاصله بازرسی انجام دهید تا از میزان سایش یا آسیب قطعات آگاهی کسب کنید. سایش سریع یا تغییر در نرخ سایش ممکن است نشان دهنده تغییر در فرآیند، وجود مواد ناسازگار و یا استفاده نادرست از تجهیزات باشد.



Excessive leakage

 

علامت هشدار شماره 3: افزایش توان مصرفی Increased Power Consumption

پمپ ها می توانند انرژی زیادی مصرف کنند؛ پمپ های بزرگ اغلب هزاران تن مواد در سال جابه جا می­کنند.
تغییرات اندک در توان مصرفی طبیعی است، اما تغییرات زیاد می تواند نمایانگر اختلالات قابل توجهی در فرآیند باشد.
افزایش غیر معمول در مصرف انرژی حاکی از کارکرد در شرایط سخت تر پمپ نسبت به حالت طبیعی است، که می تواند نشان دهنده چندین مشکل از جمله تغییرات سیستم و یا قطعات آسیب دیده وفرسوده باشد.
در مقابل کاهش مصرف می تواند نشان دهنده نا کارآمدی در عملکرد پمپ است که ناشی از تغییرات سیستم، قطعات فرسوده و تغییر در ترکیب مواد ورودی، مانند چگالی و درصد مواد جامد باشد که میتواند سایر آسیب های وارده و یا انسداد پمپ و یا سیستم لوله کشی پمپ را شامل شود.
در طی طول عمر قطعات پمپ ها تغییر مشخصات مصرف انرژی سیستم طبیعی است. با این حال افزایش یا کاهش ناگهانی مصرف برق می تواند نشانه ای از ناکارآمدی فرآیند و عدم توجه لازم به فرآیندها باشد.
نظارت بر مصرف برق پمپ ها روش خوبی برای شناسایی سریع مشکلات است و همچنین با تشخیص و اقدام به موقع در فرایند شما کمترین وقفه ایجاد می شود.

 

علامت هشدار شماره 4: شرایط یاطاقان ها (بیرینگ ها) Bearing Condition

یکی از مولفه های حیاتی در تمام تجهیزات دوار سیستم یاطاقان بندی می باشد. بیرینگ های فرسوده و خراب می توانند به طور قابل توجهی کارایی و راندمان پمپ را تحت تاثیر قرارداده و باعث افرایش ارتعاش و ایجاد سرو صدا شده. که در نهایت منجر به خرابی تجهیزات شود.
علایمی مانند این برای اپراتور های سایت به راحتی قابل تشخیص هستند، حتی بدون ابزار های مانیتورینگ ارتعاش، نظارت های کمی منظم بهترین راه برای مشاهده وضعیت بیرینگ های پمپ است. چرا که این اولین نشانه برای زمانی است که بیرینگ ها در اواخر چرخه عمر خود هستند و یا مسائل و مخاطرات دیگر در سیستم وجود داشته باشد.
ادامه فعالیت یک پمپ بدون جایگرینی بیرینگ های فرسوده می تواند منجر به آسیب گسترده شده که این خود عاملی برای از کارافتادگی ناخواسته در پمپ هاست. اگر بیرینگ ها به درستی عمل نکنند می تواند به کل سیستم یاطاقان بندی آسیب های جبران ناپذیری وارد کنند.
جایگزین کردن بیرینگ ها در یک پمپ به طور متوسط چند ساعت از کار افتادگی دارد، اما مونتاژ مجدد سیستم یاطاقان بندی زمان بیشتری برده و معمولاً نیاز است تا برای جلوگیری از ورود گرد وخاک، مجموعه مونتاژ شده بیرینگ ها به محیط تمیزی انتقال یابد.
همان طور که هر خوردگی سریعاً نرخ سایش را افزایش می دهد، بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که بیرینگ ها همیشه به خوبی روغن کاری شده و در معرض رطوبت نباشند.
دنبال کردن قوانین ساده فوق، طول عمر بیرینگ ها را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.



علامت هشدار شماره 5: قطعات سایشی Wearing parts

با توجه به ماهیت محصولات در دسترس، برخی اجراء در پمپ ها و سیکلون ها و الک ها به طور طبیعی ساییده می شوند. و نرخ خوردگی به عوامل زیادی از جمله نوع مواد اسلاری و نقطه کاری آن ها وابسته است.
عمر قطعات سایشی تجهیزات معدنی به دلیل تأثیر گداری گسترده در شرایط عملیاتی هیچکاه قابل پیش بینی نیستند، و همواره بر اساس تجارب تامین کننده و تجربه قبلی بهره بردار برآورده خواهد شد.
هرگونه دگرگونی در فرآیند ها از قبیل تغیر در طول و قطر لوله، متریال و نقاط کاری، در شرایط عملیاتی و به دنبال آن عملکرد تجهیزات اثر گذار خواهند بود. فرای سیستم و تغیرات فرآیند، عمر قطعات سایشی برخی اوقات به وسیله باز طراحی اجزاء مانند بهبود طراحی هیدرولیک تجهیزات افزایش می یابد.
طراحی مدرن و بهبود یافته هیدرولیک، عبور اسلاری را در پمپ ها و سیکلون ها بهبود می دهد و با توسعه متریال های مورد استفاده، طول عمر قطعات تحت سایش افزایش می یابد.
همچنین با نظارت بر انرژی مصرفی تجهیزات شما قادر خواهید بود تا هرگونه تغییر در مصرف انرژی را شناسایی کنید. که میتواند نشانه ای از قطعات ساییده شده باشد.
طیف گسترده ای از سایر متریال های توسعه یافته میتوانند بهبود قابل توجهی در برابر مقاومت در برابر خوردگی و افزایش طول عمر قطعات سایشی داشته باشد.



Wearing parts 

علامت هشدار شماره 6: متوسط فاصله زمان بین خرابی ها 

پایین بودن فاصله زمانی بین دو خرابی (MTBF) مسلماً مهمترین نشانه ای است که نمایان می کند، تجهیز شما قادر به انجام وظایف مورد نیاز نیست و یا این که برنامه نگهداری و تعمیرات شما نیاز به بهبود دارد. این پارامتری است که برای اندازه گیری نسبتاً آسان می باشد. 
سیستم های پایگاه داده پیشرفته برای نظارت بر طول عمر قطعات یدکی برای پروژه های پیچیده که شامل صد ها قطعه مختلف از تجهیزات می باشد، ضروری است. به خصوص برای هر قطعه ای از تجهیزات که فرآیندی حیاتی دارند بسیار ضروری است.
حتی اگر شما فرآیند کوچکی را مدیریت می کنید، به سادگی با یاداشت برداشتن از زمان جایگزینی اجزاء مختلف مورد نیاز می توان متوسط طول عمر اجراء از خرابی اول را محاسبه کرد.
پیگیری عملکرد تجهیزاتتان به شما اجازه میدهد تا تأثیر هر تغییری را که شما در فرآیند و یا تجهیزاتان اعمال می کنید را تجزیه و تحلیل کنید، از جمله ارتقا قطعات برای افزایش عمر عملیاتی آنها. این عمل هماهنگ کردن قطعات ارتقا یافته را آسان تر می کند، و در نتیجه آن محاسبه عملکرد بهبود یافته نیز راحتتر انجام می شود.



 علامت هشدار شماره 7: نظارت بر مقدار دبی

دبی جریان سیال در یک سیستم به طور معمول براساس نیاز فرایند می باشد، و بر اساس نیاز های متفاوت طراحی و تنظیم می شود. به عنوان مثال در یک کارخانه شن و ماسه، مقدار دبی اسلاری از مطلوب تناژ جامد حمل شده در ساعت به دست می آید. در فرایند های معدنی، ثابت نگهداشتن میزان دبی در جریان فلوتاسیون، جایی که در آن هر گونه نوسانات خارج از تلرانس قابل قبول بسیار نامطلوب است، میتواند بحرانی باشد، به این خاطر که تعادل کل فرآیند را تحت تاثیر قرار می دهد. با پیگیری دبی سیستم، در صورت کاهش آن شما قادر به تشخیص عملکرد ضعیف پمپ خواهید بود. این می تواند نشانه ای از قطعات ساییده شده پمپ باشد و بهره وری ضعیف حاکی از این است که پمپ را باید توسط تکنسین ها مورد بازرسی قرار گیرد.
نظارت دقیق می تواند یک سرمایه گذاری مناسب و اصولی در تجهیزات اندازه گیری باشد، و با پیگیری توان عملیاتی تجهیزات فرآیندی می توانید شرایط کاری تجهیزات را تحت کنترل داشته باشد. توانایی تشخیص سریع تغییرات دبی می تواند به شما یک مزیت قابل توجه در جلوگیری از ناهماهنگی در فرآیند دهد، بنابراین بهتر است، چنین خدماتی را با دانش و ابزار خاص برای خود فراهم کنید.



 علامت هشدار شماره 8: نشتی گلند 

حفظ اصولی آب بندی یکی از جنبه های چالش برانگیز در پمپ گریز از مرکز است، به خصوص هنگامی که محصولات ساینده و یا خورنده را به وسیله پمپ انتقال می دهیم. انواع مختلفی از آب بندی گلند با توجه به کاربرد های خاص می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ساده ترین شکل آب بندی شافت، به وسیله گلند و استافین باکس می شود،  
با توجه به کاربرد می توان از انواع مختلف گلند استفاده نمود. وظیفه اصلی آببندی به وسیله گلند ایجاد آب بندی بین عناصر چرخان و ثابت پمپ است. آب بندی گلند و تعمیر و نگهداری آن تضمین کننده عملکرد صحیح پمپ است.
با توجه به حرارت تولید شده از طریق اصطکاک بین نخ پکینگ و شفت اسلیو، استفاده از خنک کننده ضروری است. خنک کتتده درونی زمانی امکان پذیر است  که سیال تمیز در حال پمپاژ باشد. با این حال، در هنگام پمپاژ سیالات حاوی مواد جامد، یک منبع خارجی با آب تمیز برای گلند مورد نیاز است . این  هدف دو جنبه ای است، خنک کردن آب بندی گلند و جلوگیری از ورود ذرات جامد به بخش آب بندی. لازم به ذکر است همواره میزان کمی نشتی از سمت آب بندی گلند، نشانه ای از سالم بودن سیستم آب بندی می باشد. 
در طراحی های برخی از پمپ ها، به منظور آب بندی از اکسپلر استفاده می شود که شامل یک دیسک پره ای در پشت پروانه است. در این پمپ ها اکسپلر، اسلاری را از منطقه  گلند دور کرده و تنها زمانی کارآمد است که پمپ در حال کار باشد. همچنان نخ پکینگ دوم آببندی  نیز لازم است تا از نشتی محصول در قسمت آب بندی گلند در زمانی که پمپ در شرایط  کاری ایده آلی است جلوگیری کند. تاثیر گذاری آب بندی با اکسپلر وابسته به هد مکش و سرعت دوران پمپ است و باید به درستی تنظیم شود تا عملکرد موثری را تضمین کند.
سایر  تیپ های آب بندی گلند نیز در دسترس هستند مانند: مکانیکال سیل یا سایر روش های آببندی متفاوت دیگر.



 علامت هشدار شماره 9: کشش ضعیف و تنظیم تسمه های انتقال قدرت

چنان چه تسمه ها به درستی نصب و نگه داری شوند، انتقال قدرت به وسیله تسمه یکی از بهترین راه ها برای راه اندازی برخی از پمپ هاست. در حالی که امکان دارد به علت کشش ضعیف و عدم تنظیم تسمه سیستم انتقال قدرت، عملکرد پمپ به خطر افتد.
عدم کشش کافی در تسمه ها می تواند سطح زیادی از لرزش در تجهیزات و سر و صدای بیش از حد ایجاد کند. همچنین گرمای ایجاد شده در نهایت منجر به تخریب تسمه می شود. از طرف دیگر کشش بیش از حد تسمه فشار بیشتری بر روی بیرنگ های مونتاژ شده وارد می کند که منجر به کارایی کمتر و سایش سریعتر آن میشود.
همچنین تسمه ها نیز اگر به درستی نصب و تنظیم نشده باشند به سرعت ساییده خواهند شد. و این نه تنها منجر به افزایش هزینه به دلیل تعویض مکرر می شود بلکه مهمتر از آن وقفه ای پر هزینه است که به فرآیند شما وارد خواهد کرد و باعث توقف دستگاه می شود.
برای جلوگیری از این مشکل، رای صنعت توس سیستم های تنظیم کششی تسمه ها را توسعه داده است. این راه حل به شکل قابل توجهی سرعت تعویض تسمه را افزایش داده و عملا کشش صحیح و تنظیم مناسب را تضمین میکند. با استفاده از پیچ های  تنظیم، برگشت سریع موتور به حالت اصلی به دنبال تغییرات میسر خواهد بود. 



Belt tension

علامت هشدار شماره 10: سایش نا متوازن لاینر

مشخصات فنی تجهیزات انتقال دهنده اسلاری تاثیر قابل توجهی بر چگونگی فرسایش  یکسان قطعات دارند. حتی مقاومت سایشی که تضمین کننده ی عمر سایش حداکثری پمپ هستند می توانند به علت سایش سریع موضعی، تخریب شوند. این معمولاً نشانه ی یک جریان عبوری بسیار آشفته می باشد، که اغلب حاصل ضعف در طراحی سیستم هیدرولیک، اشتباه در سایز و یا نوع کاربرد محصول، نقاط عملیاتی نادرست و یا متریال نامناسب تجهیزات است.
جریان عبوری اسلاری در درون پمپ تحت تاثیر عوامل متفاوتی می باشد از جمله مقدار دبی و هد تعین شده که براساس طراحی پمپ به منظور رسیدن به بهترین بازده مشخص میشود و همچنین خواص اسلاری انتقالی مانند درصد مواد جامدات، متوسط و حداکثر اندازه ذرات و سختی آن. دور شدن از محدوده عملکرد ایده آل پمپ که شدیداً وابسته به برنامه عملیاتی پمپ می باشد. می تواند نرخ سایش را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. انتخاب پمپ های بزرگ یا کوچکتر و یا انتخاب متریال اشتباه پمپ اغلب می تواند عمر قطعات سایشی را تعیین کند.
با ایجاد بازرسی منظم، تکنسین های محلی قادر خواهند بود تا میزان سایش قطعات را اندازه گیری و سنجش کنند و پیشنهاد دهند که آیا قطعه به منظور حفظ عملکرد کارآمد نیاز به تعویض دارد یا خیر. همچنین نظارت و ثبت مداوم سایش منجر به نگهداری بهتر تجهیزات در طول عمر خود می شوند. اگر سرویس های منظم انجام نشوند ممکن است منجر به فرسایش بیش از حد قسمتی از لاینر شده که این خود عامل رخنه کردن اسلاری می باشد که از کار افتادگی و مشکلات محیطی ایجاد می کند.
سال ها تجربه از فرآیند ها، محصولات و برنامه های کاربردی ما را قادر به طراحی، انتخاب و تامین قطعاتی میکند که به شما در نگه داری فرآیندی بدون مشکل و افزایش عمر سایش تجهیزات مکانیکی کمک میکند. 


Liner
منبع:
8 مهر 1398
remove_red_eye3173